Regnskab og bogføring – det skal du huske

Når man som selvstændig starter sin egen virksomhed, så er der utroligt mange ting, som kræver ens opmærksomhed. Ud over at drive forretningen og sørge for at levere den bedste service til sine kunder, så skal det administrative arbejde også passes. Her menes regnskab og bogføring, hvilket er noget som mange finder udfordrende. Langt de fleste, der starter en virksomhed, gør det fordi de har en god forretningside, som de vil føre ud i livet. Det er sjældent at iværksættere starter, med bogføring og lave regnskabsstyrring for øje, og derfor er dette noget som mange har svært ved.

De vigtigste fokuspunkter

Bogføring og regnskabsstyrring er omfattende emner, men der findes overordnede tips, der kan hjælpe dig godt på vej mod et bedre regnskab.

En af de største faldgruber er momsen. Mange udskyder at føre momsregnskab til sent på året, kort før årsregnskabet skal afleveres. Hvis momsregnskabet stemmer, så er det ikke problematisk. Hvis regnskabet derimod ikke stemmer, så kan man pludselig få meget travlt. Som hovedregel så skal 20% af al indkomst fra privatkunder betales til skat i form af momsafregningen. Jo oftere dette regnskab afstemmes, desto mindre er chancen for, at der findes kritiske fejl lige inden årsregnskabets deadline.

Ud over momsen, så er det også en rigtig god ide at tage billeder af alle kvitteringer, regninger og fakturaer. Disse har det desværre med at forsvinde og det kan derfor blive svært at få regnskabet til at stemme, hvis de ikke er til at finde. Det er derfor en rigtig god ide at bogføre løbende, hvor der kommer styr på f.eks. alle bilag. Der findes ingen krav om dette, men jo oftere man bogfører, desto bedre bliver man også til det. Som med alt andet, så bliver det altså nemmere og hurtigere, desto oftere man gør det. En god tommelfingerregel er at du skal bogføre hver 14. dag – eller 1 gang om ugen hvis du har mulighed for det.

I forbindelse med bogføringen, så er det nærliggende også at afstemme sin bankkonto med ens bogføring. Hvis ikke disse stemmer overens, så skal du finde fejlen. Hvis man klarer disse opgaver løbende, så gør det perioden, hvori fejlen kan være begået, markant mindre, og det bliver derfor nemmere at finde fejlen.

Når årsregnskabet nærmer sig, så kan det klart anbefales at kontakte en revisor. Selvom du har været god til at bogføre løbende, så vil der med stor chance stadig være fejl. Disse fejl vil en revisor finde, og du kan derfor spare dig selv for en masse arbejde ved at bruge en revisor – det er en god investering!

Software der kan hjælpe

Grundet det faktum, at mange føler at regnskab og bogføring kan være udfordrende, så er der lavet software løsninger, der kan hjælpe. Et nemt regnskabsprogram er en rigtig god hjælp til dig, der hellere vil fokusere på din forretning, frem for at bruge tiden på bogføring og regnskabsstyrring. Via et regnskabsprogram, så klarer man typisk årsrapport, skatteregnskab og selvangivelse uden problemer. Mange af programmerne tilbyder også god support ved eventuelle spørgsmål.

De rigtige kompetencer

Mange nye iværksættere starter som enkeltmandsvirksomheder, men det er sjældent det fortsætter sådan. Hvis forretningsideen er god og mængden af kunder stiger, så kan det blive nødvendigt at ansætte flere medarbejder. I den forbindelse kan det være en god ide at tage et lederkursus hos IBC for at sikre, at man har de rigtige kompetencer, til at styre flere ansatte og samtidigt drive forretningen.

Mads Nielsen

På siden skriver jeg artikler om kryptovaluta og teknologien omkring. Du vil finde alt fra analyser til guides samt tips til spændende investeringsmuligheder. Kort sagt jeg har samlet alt min viden på denne side.

God læselyst
Mads Nielsen