De fleste kender historien om Laszlo Hanyecz, som i 2010 købte to pizzaer for 10,000 bitcoins. Man falder bagover, når man hører, at det i dag svarer til over 271 millioner kroner – men endnu mere overraskende er, at Hanyecz dengang havde mulighed for at betale for sin middag med en virtuel mønt.

Bitcoin pionerede i at facilitere den digitale betalingsprocess, hvilket er grunden til at eksperter stadig sammenligner bitcoin med guld. Selvom bitcoin i 2019 anses af nogen for at være en uddateret teknologi, så har kunderne fortsat stor tiltro til den. Denne trend kaldes for ‘netværkseffekt’ – desto flere brugere i netværket, desto højere er netværkets værdi. Bitcoin bruges stadig som reference, men der er i senere tid kommet flere valutaer til, såsom Dash og Litecoin,som er hurtigere til at udføre betalinger med

Blandt de vigtigste innovationer, som er fundet sted på kryptomarkedet siden bitcoin, er dog ikke en ny coin – det er kryptobørsen Coinbase. Én ting er at kunne betale med digital valuta, en anden ting er at kunne købe den digitale valuta. Før Coinbase, var dette en kompliceret process, som de fleste gav op på. Nu kan man købe de største coins med sit dankort og samtidig modtage en wallet – helt automatisk. Som direkte resultat er antallet af kryptoejere eksploderet, hvilket har ført til, at en række industrier er påbegyndt integration og adoption af blockchain:

Online casinoer

Digital sikkerhed spiller en stor rolle i det virtuelle univers. Det er ikke længere blot banker, som kræver personlige oplysninger, men derimod også sociale medier, institutioner og underholdningshjemmesider. Selvom underholdningsbranchen fortsat lider af cyberangreb, er det i dag blevet sværere at bryde persondatasikkerheden takket være den gennemsigtighed, kryptering og decentralisering, som blockchain bidrager med. Blockchainteknologien har vist, hvordan man med nye metoder kan øge sikkerheden ved online casinoer og dermed optimere brugeroplevelsen. Brugerne kan nu undgå at indgive dankortoplysninger til firmaer, som ikke kan garantere for datasikkerhed, og i stedet overføre deres betaling fra deres foretrukne krypto-pung. Således kan alle browse sine favorit online casino hjemmesider uden bekymringer.

Der går sport i den

Inden for sportsbranchen har man også taget kryptovalutaen til sig. Det er især fodboldverden, som fører an, når det gælder implementering af den innovative teknologi. Flere Premier League klubber, inklusiv Tottenham Hotspur og Newcastle United, har indgået aftaler om at integrere krypto og blockchain i fodboldindustrien ved hjælp af den online handelplatform eToro. Bitcoinsystemet vil, blandt andet, gøre det sværere at videresælge billetter og merchandise på det sorte marked.         

Mad med mere

Selvom blockchainteknologien har udviklet sig gennem det sidste årti, så er det stadig muligt at købe pizza med krypto. I 2018 viste KFC Canada sin støtte til digital valuta ved at lancere den famøse ‘Bitcoin Bucket’ – kylling man kun kan købe med krypto. Initiativet blev taget godt imod af kunderne, hvilket har ført til, at KFC nu overvejer at udvide tilbuddet – både i forhold til udvalget af menuer – og udvalget af coins. Disse frontløbere inden for madindustrien er essentielle for væksten i kryptomarkedet. Selvom forbindelsen mellem fastfood og blockchain kan virke triviel, så er hverdagens handlinger en indikator for fremtiden.     
Der er fortsat uenighed om, hvordan fremtiden ser ud for krypto – men hovedtendenserne i samfundet viser, at bitcoin og blockchain er kommet for at blive. 

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?
Skriv din mening herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *